
Nauka czytania i pisania w oparciu o dwie metody:
Metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej
Metoda stworzona przez Jagodę Cieszyńską, inaczej nazywana metodą krakowską. Została stworzona na potrzeby nowej rzeczywistości (krótszy czas rozmów z dorosłymi, dominacja stymulacji obrazem, opóźniony rozwój mowy spowodowany przeciągającą się oburęcznością, zaburzony język mediów). Ćwiczenia na każdym z 5 etapów nauki czytania realizowane są według reguły: powtarzanie, rozumienie, nazywanie. Technika opiera się głównie na sylabach, które Cieszyńska uważa za najmniejszą językową jednostkę percepcyjną. Przeznaczona jest dla dzieci w wieku 3 – 6 lat, które posiadają umiejętność analizy i syntezy sylabowej. Angażuje i rozwija logikę.
Zalety:
– przeznaczona dla dzieci zdrowych oraz dzieci z problemami logopedycznymi;
– jest dostosowana do specyfiki języka polskiego;
– nauka odbywa się w domu w atmosferze miłości i akceptacji;
– nie wymaga wykorzystywania drogich czy skomplikowanych pomocy dydaktycznych;
– rodzic może prowadzić naukę czytania w domu samodzielnie – korzystając ze specjalnie opracowanych zeszytów do nauki czytania;
Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
Metoda Dobrego Startu została opracowana przez profesor Martę Bogdanowicz. Puntem wyjścia do pracy nad nią były informacje o metodzie Le Bon Depart. W polskiej wersji w porównaniu z oryginałem wprowadzono szereg nowych elementów: formę i układ ćwiczeń według własnego pomysłu, opracowano też nowe zestawy wzorów, do których dobrano polskie piosenki ludowe i dziecięce. Metoda przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których rozwój przebiega prawidłowo oraz dzieci wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i starszych, których rozwój psychomotoryczny, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub z opóźnieniem. Podstawowym założeniem metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowo – językowych, dotykowo – kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu), motorycznych oraz współdziałania między nimi. Ponadto celem tej metody jest także kształtowanie lateralizacji, orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji w przestrzeni. Rozwijanie tych funkcji wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, a niezbędne dla dzieci, u których występują opóźnienia rozwoju.
Zalety:
– optymalizuje rozwój dzieci;
– oddziałuje profilaktyczno-terapeutycznie (pozwala zapobiegać występowaniu trudności w uczeniu się);
– oddziałuje edukacyjnie (pozwala na wielozmysłowe uczenie się liter i cyfr);
– oddziałuje diagnostycznie na wielu płaszczyznach;
– oferuje ciekawe piosenki, wierszyki i zabawy ruchowe oraz plastyczne;
– sprzyja rozwojowi więzi.
